Digiä koronapeikon aikana

Digitalisaatiosta ja sen mahdollisuuksista puhutaan koko ajan enemmän ja enemmän. Välillä se tuntuu tulevan jo korvistakin ulos. Mutta on sille tietysti myös syynsä, miksi siitä niin paljon puhutaan. Haluttiin tai ei, niin digi koskettaa tavalla tai toisella yhä enemmän kaikkia yrityksiä - myös täällä Kainuussa. Tutkimuksissa on havaittu, että digitalisaatiolla ja yritysten menestyksellä on selvä yhteys. Eniten digitalisaatioon panostaneet yritykset kasvoivat muita nopeammin. Digitalisaatiolla ja sen kehittämisellä on keskeinen rooli yritysten tuottavuuden kehittämisessä. Digitalisaatio mahdollistaa sen eri aloilla. Samalla se muuttaa myös osaamistarpeita monin tavoin. Se ei tarkoita sitä, että kaikkien meidän pitäisi olla digivelhoja, mutta on kuitenkin oltava ymmärrys siitä, mitä digitalisaatio voi merkitä oman toiminnan ja toimialan kannalta. 

Digitalisaatio vaikuttaa myös työhyvinvointiin ja työoloihin eri tavoin. Teknologian kehitys mahdollistaa asioiden tekemisen eri tavalla kuin ennen. Digitalisaation varjopuolena voidaan nähdä sen mukanaan tuoma jatkuva muutos, joka saattaa lisätä työn kuormittavuutta. Tämäkin on otettava huomioon toimintatapoja uudistettaessa. 

Kainuussa yritysten digitalisaatiota edistetään muun muassa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen rahoittamalla Kainuun Digitie -hankkeella, jonka tavoitteena on nostaa kainuulaisten yritysten ja niiden henkilöstön digitaalisen osaamisen tasoa, ja kehittää sitä kautta konkreettisesti yritysten liiketoimintaa, johtamista ja henkilöstökäytäntöjä. 

Olemme keväästä 2019 saakka toteuttaneet kaikki tilaisuudet ja valmennukset niin, että niihin on ollut mahdollista osallistua etänä. Kainuun sisällä etäisyydet ovat varsin pitkiä ja streamausten käyttö on mahdollistanut osallistumisen helposti koko Kainuun alueella. Korona-aikana tämä onkin korostunut entisestään. Samalla se on pakottanut monet yrittäjän vähintäänkin pieneen digiloikkaan. 

Millaisia konkreettisia tarpeita ja tavoitteita kainuulaisilla yrityksillä on digitalisaation kehittämisessä?

Erityisesti nyt korona-aikana yritykset toimialasta riippumatta ovat miettineet sitä, miten omaa myyntiä, näkyvyyttä ja vaikuttavuutta voidaan lisätä digitalisaation keinoin sekä miten monikanavaisuutta asiakaskohtaamisissa voidaan hyödyntää tehokkaasti. Lähes kaikki hankkeessa mukana olevat yritykset ovat kiinnostuneet eri somekanavien tehokkaammasta hyödyntämisestä. Vaikka moni yritys on käyttänyt esimerkiksi Facebookia ja Instagramia jo aiemminkin, on varsin harvalla systemaattisesti mietitty ja toteutettu strategia niiden käytöstä. Myös verkkokauppaa on moni yritys erityisesti viime kuukausina miettinyt omalla kohdallaan. Vaikka se ei itsessään olekaan mikään autuaaksi tekevä, sen mahdollisuuksia halutaan kuitenkin ainakin kartoittaa. 

Tässä vielä listausta hankkeessa mukana olevien yritysten eniten esille nostamista omista tarpeista ja kehittämiskohteista digitaalisten ratkaisujen osalta: 

  • Digitaalinen markkinointi 
  • Digistrategia 
  • Sosiaalisen median strategia 
  • Videoiden hyödyntäminen 
  • Pilvipalveluiden hyödyntäminen 
  • Toiminnanohjausjärjestelmien ja asiakkuudenhallintajärjestelmien tehokas hyödyntäminen, Yrityksen sisäiset prosessit 
  • Big Data -ratkaisut 

 
Vaikka kaikki tuntuvat tietävän digitaalisuuden kasvavan tarpeen ja merkityksen, niin sen olemme selvästi huomanneet, että koko ajan tarvitaan kuitenkin positiivista työntöä asiassa. Tarvitaan sitä, että tuodaan esille hyviä ja konkreettisia esimerkkejä siitä, miten digitalisaatiota on eri yrityksissä hyödynnetty ja millaisia ratkaisuja on olemassa. Tällä tavalla saadaan ainakin alustavasti monia yrityksiä ajattelemaan tilannetta omalla kohdalla. Vaikka usein sanotaan, että matka tuumasta toimeen on yksi pisimpiä, niin siitä huolimatta jo tuumauksen aikaansaaminen on hyvä alku. Ja onneksi pystymme hankkeessa auttamaan yrityksiä myös toimeen ryhtymisessä. 

On tärkeää, että digitalisaationkin kehittämisessä lähdetään liikkeelle riittävän pienin askelin ja mahdollisimman konkreettisin toimenpitein. Yrittäjät kaipaavat hyviä esimerkkejä ja mahdollisimman valmiita ratkaisuja. 

Kirjoittaja projektipäällikkö Ari Kainulainen

P.S. Oletteko muuten tutustuneet Pohjois-Pohjanmaan ApuaDigiin-sivustoon? Kannattaa käydä katsomassa, mitä apua sieltä löytyy yritysten digitalisaation edistämiseen!

Kuvassa Kainuun Digitie -hankkeen projektipäällikkö Ari Kainulainen ja koordinaattori Ritvaleena Leinonen