Osaamiskartoituksesta potkua yrityksen kehittämiseen

Veskarin Varusteverstas on jääkiekkomaalivahdin varusteiden korjaamiseen ja muokkaamiseen erikoistunut yritys Rautalammilla. Asiakkaita on ympäri maailmaa - veskareita tietenkin. Yrittäjäpariskunta Topi ja Noora Auvinen istahtivat alas parin tunnin ajaksi Yritys Oppii ja Menestyy -palvelun (YOM) osaamiskartoituksen merkeissä. Kyseessä on rento keskustelu, jossa yrittäjät pääsevät pohtimaan yritystoimintaansa asiantuntijan kanssa.

- Oli hyvä hetki pysähtyä miettimään yrityksemme tilannetta ja mihin suuntaan haluamme sitä viedä. Missä asioissa tarvitsemme ulkopuolelta apua, ja mitä voisimme itse kehittää? Lyhyessäkin ajassa voi tulla isoja oivalluksia ja ulkopuoliset ajatukset ovat aina tervetulleita, yrittäjäpariskunta tuumaa.

- Kartoituksessa pohdimme yhdessä YOM-yritysyhteyshenkilön Jaana Kapustamäen kanssa vahvuuksiamme ja heikkouksiamme. Nyt kun tästä on kulunut aikaa yhdeksän kuukautta ja katsoo taaksepäin, niin huomaa, että löytyneet kehittämiskohteet ovat juuri niitä osa-alueita, joissa on tapahtunut eniten positiivisia muutoksia. Läpikäydyt asiat ovat jääneet muhimaan ja niitä on alettu viemään systemaattisemmin eteenpäin konkreettisiksi toimenpiteiksi.

Noora ja Topi suosittelevat kartoitusta muillekin. Yrittäjän arki on hektistä ja ainoastaan perustyöhön keskittymällä voivat yrityksen isot linjat unohtua.

- Keskustelussa tuli esiin sellaisia kysymyksiä, mitä ei edes tule ajatelleeksi. Itsellä on ollut hyvä tilanne ja hommia on riittänyt, joten äkkiä siinä aika menee työtä tehdessä. Ei tule aina mieleen, että jotain pitäisi myös kehittää, Topi toteaa.

Yrittäjät Noora ja Topi Auvinen. Kuva Jaana Kapustamäki.

Koulutuksista ideoita ja käytäntöjä 

Yrittäjät kokevat toimintansa muuttuneen tavoitteellisemmaksi ja ammattimaisemmaksi erityisesti somemarkkinoinnin ja taloushallinnon osalta. Apuna kehityksessä ovat olleet YOM-palvelun järjestämät koulutukset, joita Noora onkin hyödyntänyt ahkerasti.

- Osallistuin somekoulutukseen, josta sain hyvän kuvan somemarkkinoinnin tilanteesta ja kanavista. Lisäksi lähdin mukaan pienryhmävalmennukseen, jonka etuina ovat ehdottomasti mukava ryhmä ja sen tunnelma. Pienessä porukassa uskalsi puhua omista asioista avoimesti ja yhdessä tekemällä sai varmuutta omaan toimintaan. Opit ovat jääneet elämään koulutuksen jälkeenkin.

Yrittäjät aikovat kouluttautua tulevaisuudessa lisää. Noora jatkaa somen parissa, mutta Topia kiinnostaa erityisesti Verkkokaupan PRO-kurssi.

- Iso osa myynnistämme tulee verkosta, joten on tärkeää kohdentaa markkinointi oikeille kohderyhmille. Myös videokoulutukset kiinnostavat, sillä videon avulla voi helposti esitellä tuotteita ja neuvoa asiakkaita vaikkapa varusteiden tilaamisessa, Topi tuumaa.

Yhteydenottoja tulee ympäri vuorokauden


Digitalisaatio ei yrittäjiä ahdista. Sähköiset järjestelmät helpottavat työtä, kun papereiden pyörittely jää pois. Yhteydenottokanavia sen sijaan on paljon, ja niiden hallinta on välillä haastavaa.

- Ihmisillä on nykyisin valtava kiire saada vastaus nopeasti. Ollaan malttamattomia ja lähetetään sama viesti usean eri kanavan kautta. Teemme verkkokauppaa muun muassa Yhdysvaltoihin, Kanadaan, Keski-Eurooppaan ja Australiaan, joten viestejä tulee kaikkina vuorokaudenaikoina. Haluamme tarjota hyvää asiakaspalvelua ja reagoida nopeasti, missä olemme myös haasteista huolimatta hyvin onnistuneet. Viestinnällä ja digityökaluilla asiakkaita voi opettaa käyttämään toivottuja kanavia sekä tiedottaa viestien perilletulosta ja käsittelyajoista, toteaa yrittäjäpariskunta loppuun.

Kirjoittajina ovat Iina Immonen ja Jaana Kapustamäki