Matkailualan työntekijöiden ajatuksia esimiestyöstä

Työyhteisössä on monia toimintatapoja, joilla on vaikutusta työntekijäkokemukseen. Positiivisen työntekijäkokemuksen yhteys tuloksellisuuteen on vahvempi kuin negatiivisen tuntemusten (Ojanen 2020, 46-46). Tarkastelemalla matkailualalla positiiviseen työtekijäkokemukseen vaikuttavia tekijöitä, haluamme korostaa myönteisten tunteiden vaikutusta työyhteisöissä. Ymmärtämällä työntekijää ja työyhteisöä esimiehen on mahdollista vahvistaa kokemuksia työn merkityksellisyydestä (Aaltonen et al. 2020, 85).

Jos olisit yhden päivän esimies, mihin kiinnittäisit huomiota?

Esitimme kysymyksen Lapin matkailualan työntekijöille juuri ennen Covid-19 maailmanlaajuisesti aiheuttamia mullistuksia. Vahvassa kasvussa (Business Finland 2019) olleen alan työntekijät nostivat tärkeimmiksi työntekijäkokemuksen elementeiksi työpaikan ilmapiirin, työntekijöiden hyvinvoinnin ja jaksamisen sekä päivittäisen esimiestyön.

Työpaikan ilmapiirillä ja yhteishengellä koettiin olevan iso vaikutus työhyvinvointiin. Toisista välittäminen, auttaminen ja kannustaminen toivat positiivista virettä sesonkityöhön. Oma työhyvinvointi nähtiin kokonaisvaltaisena henkisenä ja fyysisenä jaksamisena. Työntekijät korostivat sosiaalisen ja henkisen hyvinvoinnin osa-alueita, kuten työntekijöiden tasavertaista kohtelua, arvostusta ja luottamusta. Työhyvinvointia edisti olennaisesti järkevän työvuorosuunnittelun mahdollistama riittävä palautuminen ja jaksaminen myös työajan ulkopuolella. Tätä tukivat asianmukainen työergonomia, kunnolliset työvälineet ja -tilat sekä liikuntaedut.

Esimiesten toimivat käytänteet

Päivittäisjohtamisessa positiivisia kokemuksia tuottivat erityisesti esimiehen omalla esimerkillä, työllä ja asenteella johtaminen. Työntekijät antoivat kiitosta arjen johtamiskäytänteistä: käytännön asioiden sujumisesta, vuorovaikutuksesta ja viestinnästä. Työyhteisön yhteiset toimintatavat, selkeät työtehtävät ja niiden jakaminen sujuivat esimiehiltä.

Työntekijät pitivät tärkeänä esimiehen helppoa lähestyttävyyttä, palautteen antoa ja toimivaa keskusteluyhteyttä. Palaverikäytännöt ja nopea tiedotus pikaviestimien avulla olivat esimerkkejä toimivasta tiedonkulusta. Mielekkäiden työtehtävien ja työskentelytavan muodostamisessa pidettiin olennaisena työntekijäymmärryksen hyödyntämistä: työntekijöiden kuuntelemista ja osallistamista oman työn suunnitteluun. Tärkeäksi koettiin, että esimies tuntee työntekijän persoonallisuuden, heikkoudet ja vahvuudet, ja hyödyntää tuntemustaan henkilöstösuunnittelussa. Esimiestyössä tulisi välittyä pyrkimys luoda kaikille mielekäs työelämä.

Kyselyn taustalla hanke

Kyselyyn vastanneista 51 % työskenteli majoitus- ja ravintolapalveluissa ja 46 % ohjelmapalveluissa. Tyypillinen vastaaja oli alle 49-vuotias nainen, jolla oli alan työkokemusta yhdestä viiteen vuotta. Kysely toimii tausta-aineistona Tarkastelussa matkailualan työntekijäkokemus -hankkeessa, jossa tavoitteena on vahvistaa Lapin alueen matkailuyritysten valmiuksia johtamisprosessien uudistamiseen sekä tukea positiivisia työntekijäkokemuksia, työhyvinvointia, työntekijöiden motivaatiota ja sitoutumista.

Ajalla 1.8.2019-31.8.2020 toteutettavaa, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen osarahoittamaa, hanketta hallinnoi Lapin AMK. Kirjoittajat työskentelevät hankkeessa asiantuntijoina sekä matkailun ja liiketalouden koulutuksissa lehtoreina.

Lisätietoja hankkeesta: projektipäällikkö Mirva Tapaninen (mirva.tapaninen(ät)lapinamk.fi).

Kirjoittajat:
Heidi Kaihua, matkailu YAMK, lehtori
Mari Vähäkuopus, KTM, lehtori Työskentelevät Lapin ammattikorkeakoulussa Vastuulliset palvelut -osaamisryhmässä matkailun ja liiketalouden koulutuksissa.

Mari Vähäkuopus
Heidi Kaihua














Lähteet:

Aaltonen, T. Ahonen, P. & Sahimaa, J .2020. Merkityksen johtaminen vastaa työelämän suureen tarpeeseen. Julkaisussa: Työn Tuuli -aikakauskirjan 1/2020. Luettu 15.5.2020 osoitteesta: https://uutiskirje.henry.fi/archive/file/2b016db6bdb2a5ed10a4c766d78617e4/012020_tyontuuli.pdf

Business Finland 2019. Matkailuvuosi. Luettu 22.5.2020 osoitteesta: https://www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/palvelut/matkailun-edistaminen/tutkimukset-ja-tilastot/matkailuvuosi/

Ojanen, M. 2020. Työ ja onnellisuus – tutkimuksen ja kokemuksen näkökulmia. Julkaisussa: Työn Tuuli -aikakauskirjan 1/2020. Luettu 15.5.2020 osoitteesta: https://uutiskirje.henry.fi/archive/file/2b016db6bdb2a5ed10a4c766d78617e4/012020_tyontuuli.pdf