Asiakasymmärryksellä Digivisio

Yritysten tarpeissa on noussut usein esille erilaisten ohjelmistojen ja järjestelmien moninaisuus ja niiden huono integroitavuus. Digivisiossa olemme auttaneet yrityksiä uusien ideoiden ja liiketoimintamallien kehittämisessä ja eteenpäin viemisessä. Sisäisen viestinnän uudet digitaaliset menetelmät sekä rekrytoinnin kanavana somemaailman ymmärryksen lisääminen ovat olleet yritysten kehittämisen kohteina.

Hankkeen toisen toimintavuoden alussa asiakashankinta on lähtenyt tehokkaasti liikkeelle, alkukartoitustapaamisia sovittiin 15 yrityksen kanssa. Nyt koronaviruksen aikana hankkeen toiminnoissa on muiden mukana siirrytty etätyöskentelyyn. On ollut ilo huomata, että tässä ajassa olemme pystyneet toimimaan edelleen hankesuunnitelman mukaisesti ja konkreettisesti auttamaan yrityksiäkin ottamaan etätyöskentelymenetelmiä käyttöönsä.

Digivision toinen vaihe, eli vuoden 2020 yrityskohtaiset projektit, käynnistettiin helmikuun aikana. Tänä vuonna Omnian toteutuskokonaisuuden tavoitteena on Digivisio-projekti 6-7 yrityksen kanssa ja hankkeen kokonaistavoite molempien toteuttajien osalta on yhteensä noin 14-15 yritysprojektia. Vuoden 2020 alku olikin erinomainen hetki liittyä Digivisio-hankkeeseen, kun ensimmäisen vaiheen yrityskohtaiset projektit olivat päätöksessä, ja uusia toisen vaiheen projekteja käynnisteltiin vauhdilla.

Vuoden 2020 yritysprojektit ovat kohdentuneet erityisesti digi- ja some-markkinoinnin alueelle sekä näkyvyyden ja löydettävyyden parantamiseen. Tämä erityistarve on ilmiselvästi korostunut koronan aiheuttaman tilanteen takia. Yritysten löydettävyys verkossa on ensiarvoisen tärkeää, jotta yritys voi jatkaa toimintojaan mahdollisimman normaalisti – myös digitaalisissa kanavissa. Tämä onkin monen yrityksen vision keskiössä, kun digitaalisia ratkaisuja ja niiden tarjoamaa informaatiota hyödynnetään mahdollisimman monipuolisesti.

Maaliskuussa, kun kohtasimme haasteita koronatilanteen vuoksi, pystyimme tukemaan hankkeessa monia yrityksiä sekä otimme itse hankkeessa kunnon digiloikan tekemiseemme. Tämän onnistumiseksi olemme täydentäneet palveluvalikoimaamme ”tekeminen diginä” työpajat. Näiden avulla olemme tukeneet yritysten henkilöstöä ottamaan nopeasti esimerkiksi videokokousten toiminnallisuudet käyttöön. Esimerkiksi yhdessä yrityksessä otettiin virtuaaliset ”aamupuurot” heti käyttöön. Monissa yrityksissä puolestaan pohditaan ja testataan, miten virtuaalisia videotapaamisia voisi hyödyntää monipuolisemmin myös yrityksen omien asiakkaiden kanssa.

Digivisio-hankkeessa olemme soveltaneet moniulotteisesti palvelumuotoilun työkaluja ja on ollut ilo huomata, miten erinomaisia tuloksia palvelumuotoilun työkalujen avulla voidaan ketterästi saavuttaa. Asiakaspolkujen tunnistaminen ja niiden simuloiminen hakukoneelta ja some-kanavista päätyen kotisivujen käyttöön sekä konkreettisiin yhteydenottokanaviin, on tuottanut uutta tietoa yrityksille digiympäristön nykytilasta, toimivuudesta ja mahdollisuuksista.

Keväällä 2020 olemme muun muassa pilotoineet Facebookin toiminnallisuuksia, kuten tapahtumia ja maksettua digimainontaa, sekä tutkineet ”konepellin” alla esimerkiksi kotisivujen optimointia ja hyödyntäneet palvelumuotoilun keinoja jopa uudemmilla aihealueilla, muun muassa digituotannon saralla. Olemme myös työskennelleet verkkokauppojen parissa. Pohdimme asiakasystävällisiä tilaus-toimitusketjuja sekä olemme priorisoineet laajemmin kehityskohteita, toiveita ja tahtotiloja digiratkaisuiden hankintaan ja käyttöönottoon yritysten ydin- sekä tukitoiminnoissa nykyisissä ja uusissa palvelukokonaisuuksissa.

Suomen Radiologikeskus kommentoi hankkeeseen osallistumistaan seuraavasti: ”Suomen Radiologikeskus on osallistunut Digivision hankkeeseen kevään 2020 aikana. Olemme käyneet yhdessä läpi yrityksemme sähköistä löydettävyyttä, asiakaspolkuja sekä arvioineet kotisivujamme asiakasnäkökulmasta. Olemme saaneet paljon ideoita, miten lähteä kehittämään yrityksemme sähköistä viestintää asiakaslähtöisemmäksi ja miten tuoda palvelumme lähemmäksi asiakkaitamme myös sähköisiä kanavia pitkin. Projekti on vielä kesken ja seuraavassa vaiheessa toteutamme löydettyjä ideoita myös käytännön tasolla, uusien ajatuksien kanssa olemme jo pitkällä”, kertoo Anna Råmark Suomen Radiologikeskukselta (https://radiologikeskus.fi/).
 
Olemme onnistuneet viemään hankkeessa koko toimintamme digiksi virtuaalisista työpajoista e-alustoihin ja edistämään haastavassa ajassa tekemistä: miten toiminta jatkuu, vaikka toimintaympäristö digitalisoituu. Omnian virtuaaliset ympäristöt ovat toimineet erinomaisesti yhteistoiminnallisissa työpajoissa. Tekemisen rikkaus onkin monipuolisuus, jossa aidosti pääsee tukemaan ja osallistumaan sekä kehittämään erilaisia näkökulmia digitaalisuuden saralla yrityksissä ja yrittäjien kanssa, joilla on todellinen tekemisen meininki. Uusien palveluiden, toimintamallien sekä tapojen innovointi onkin yksi Digivisio-hankkeen hedelmistä, ja on hienoa olla tässä mukana tukemassa digitalisaation mahdollisuuksissa nyt ja tulevaisuudessa.

Digitaalisuus mahdollistaa monikanavaisen palvelukokonaisuuden.

Asiakasymmärryksellä Digivisio on ESR-rahoitteinen ja yrityksille maksuton hanke.

Kirjoittajat:
yrittäjäpalvelupäällikkö Kirsi Niskala, Omnia (Digivision projektipäällikkö 1.1.2019 – 29.2.2020)
projektipäällikkö Sari Mattsson, Omnia