Hei sinä uusi johtaja, sinulle ei ole kerrottu kaikkea

Johtamiseen on tarjolla erilaisia kursseja, luentoja ja kirjallisuutta. On juridiikkaa, henkilöstöjohtamista ja organisaation sisäisiä käytäntöjä. Silti on olemassa viisi salaista tietoa, joita kukaan ei tule kertoneeksi uudelle esimiehelle. 

1. Katso ulos ja kopioi 

Toimivia käytäntöjä saa ja pitää kopioida. Aina kun oma katse kääntyy sisäänpäin vain oman tiimin ongelmiin, katse myös kaventuu. Usein ei edes auta, jos mallia ottaa saman organisaation muilta tiimeiltä, koska heihin vaikuttaa sama työpaikkakulttuuri kuin omaankin tiimiisi. 

Niinpä etsi uusia käytäntöjä ja toimintamalleja eri toimialoilta ja täysin eri sektoreilta. Jos olet julkishallinnossa, kurkkaa miten yksityissektorilla toimitaan. Jos olet isossa firmassa, vakoile pieniä. Jos toimit kaupungissa, tsekkaa miten maaseudulla toimitaan. Huomaathan, että aina paras malli ei löydy itseä isommalta, coolimmalta tai kansainvälisemmältä toimijalta, vaan se voi löytyä myös pienen kahvilan palvelumallista tai maanviljelijän tavasta järjestää konehallinsa.

Selvitä pystytkö järjestämään tiimillesi "TET-viikon" toisissa yrityksissä tai organisaatioissa. Jalkauta koko sakki erilaisiin organisaatioihin ilmaistyöhön ja kerätkää havaintonne yhteen. Millaisia malleja löytyy, joita voisitte tuoda omaan arkeen? 

 2. Kilpailuta ja kansioi 

Esimiehellä on yleensä budjetti johdettavanaan. Hänen pitää päättää tiiminsä tai yksikkönsä koulutushankinnoista, viestintäbudjetista, palkkakuluista ja tyky-investoinneista. 

Joskus kiireisenä budjetin käyttöön voi lipsahtaa sama automaatio kuin arjen ruokakauppareissulla: "nappaanpa hyllystä tuon minkä olen aina ennenkin ottanut". Silti jos hankintoihin keskittyy, voi säästää pitkän pennin. Samalla tavalla kuin merkkikerman tilalle voi hankkia kaupan geneerisen kerman, yhtä hyvin kannattaa vertailla hintoja toimistotukkujen välillä, mainosgraafikoiden välillä ja verkkokurssien välillä – toki laatukriteerit huomioiden.

Nykyään kilpailutus sujuu käden käänteessä. Verkkokaupoissa on hinnat näkyvillä saman tien, ja tarjouspyynnön voi lähettää kymmenelle firmalle muutamassa minuutissa.

Ja nyt tulee tämän vinkin pihvi: kun dokumentoit kilpailutuksen ja ostokriteerit, pystyt myöhemminkin todentamaan selkeät raamit ja syyt hankinnallesi. Jos organisaatiossa alkavat tiukat ajat tai jos tulee verotarkastus, sisäinen tarkastus tai erityistilintarkastus, voit osoittaa perustelut ja taustat kaikille ostopäätöksillesi. Tämä on tärkeää julkisissa organisaatioissa virkavastuun vuoksi, mutta yhtä lailla oleellista missä tahansa yrityksessä, jossa pitää perustella jokainen investointi. 

Automaatio ja rutiinit ostamisessa tarkoittavat yleensä huonoa hankintaosaamista, ja ne ovat pahaksi urakehityksellesi. 

3. Kun rekrytoit, rekrytoi tulevaisuutta 

Jokainen meistä ihmisistä urautuu vähitellen, ja sama käy myös tiimeille. Tulee tehtyä samat asiat aina samalla tavalla. Aivomme on luotu säästämään energiaa, ja ajattelu on juuri se asia, joka syö energiaa. Niinpä aivoille on kätevämpää opetella rutiini ja toistaa sitä. 

Tämän vuoksi aina kun tarvitset uutta väkeä tiimiisi, pyri rekrytoimaan sellainen, joka edustaa tulevaisuutta. Jos tiedät tarvitsevanne tulevaisuudessa enemmän digiosaamista tai myyntitaitoja, rekrytoi näitä taitoja hallitseva tyyppi. Älä pyri etsimään "sellaista kuin me muutkin", vaan etsi tulevaisuuden tekijä. 

 4. Työterveys on fiksu sijoitus

Sairauslomat ja työkyvyttömyyseläkkeet aiheuttavat valtavia kustannuksia: henkisiä, sosiaalisia ja rahallisia. Aina kun joku uupuu, joudut etsimään sijaisia, perehdyttämään uusia tai kuormittamaan nykyisiä. 

Pidä siis huoli ihmisten työhyvinvoinnista. Tämä ei tarkoita pistemäisiä tykypäiviä, ryyppyiltoja tai iskelmäristeilyjä, vaan pitkäjänteistä tiimistä huolehtimista. Hanki sähköpöydät seisomatyöskentelyyn, pidä kävelykokouksia, katkaise kiusaaminen, vahdi työturvallisuutta, hanki liikuntaseteleitä, kustanna jokaiselle kaksi terapeuttikäyntiä vuodessa, pidä jatkuvaa keskusteluyhteyttä tai anna tiimin järjestää terveyshaasteita, joihin sinä hankit palkinnon. 

Kaikki mikä pitää yllä psyykkistä ja fyysistä jaksamista on plussaa. Kun tiimisi on resilientti, ette romahda ensimmäisestä vastoinkäymisestä, vaan jaksatte silloin tällöin puskea hieman enemmänkin töitä, jos tulee ruuhkahuippu eteen. 

 5. Naura itsellesi

Jos pomon suupielet ovat kireällä ja hikinauha tiukalla, kaikki pelkäävät häntä. Niinpä kukaan ei uskalla tuoda hänelle jobinpostia, koska tiedossa on raivokohtaus. Tämän takia pelottava esimies ei koskaan kuule siitä, jos tiimissä on kiusaamista tai jos jokin asiakasprojekti on menossa päin mäntyseinää. 

Pomon tärkein tehtävä on nauraa itselleen. Itselle nauraminen kertoo siitä, että mokaaminen ei haittaa, koska mokat voi korjata. Itselle nauraminen kertoo siitä, että tässä tiimissä ei tarvitse pönöttää eikä turhantärkeillä. Itselle nauraminen kertoo siitä, että pomonkin virheistä voi huomauttaa.

Jos osaat nauraa itsellesi, sinulta ei koskaan lopu naurun aiheet. 

* * * 

Katleena Kortesuo on yrittäjä, kouluttaja ja tietokirjailija, joka kirjoittaa tänä vuonna yhteensä 25 vierailijapostausta hankeblogiimme. Katleenan oma blogi on osoitteessa www.eioototta.fi.