Perinteisen kokoushotellin porukka liittyi Sampo-sakkiin

Pia Ropponen ja hänen puolisonsa Antti olivat haaveilleet yrittäjyydestä koko pitkän ravintola-alan uransa ajan. Viisi vuotta sitten haaveista tuli totta, kun pariskunnasta tuli Gustavelundin omistajia. Sittemmin paikka on saatu uuteen kukoistukseen, vaikkakin korona katkaisi hyvältä kasvulta siivet. Yrittäjien tukena ovat olleet Keuken ammattilaiset ja vahva tahto pärjätä. 

Osana haluttua yrityskulttuuria Gustavelundissa on panostettu koko henkilöstön kehittämiseen. Yhdessä Keuken kanssa on hiottu talon prosesseja ja toimintatapoja kolmen kokonaisen päivän ajan. 

- Innostuin Keuken Sampo-palvelusta saman tien, kun kuulin siitä. Tällainen koulutus, jossa opitaan tuntemaan koko talon työtavat ja prosessit, oli kuin meille tehty. Yleensähän klikit syntyvät siitä, että ei ymmärretä toisen työprosessia, eikä muisteta informoida kaikkia tärkeistä asioista. Vastaanotosta keittiöön on välillä turhan pitkä matka. 

Pia Ropponen
 

Sammon avulla herätetään kiinnostus tuottavuuteen vaikuttavin asioihin ja uusien menetelmien käyttöön, käytäntöjä sujuvoittamaan työntekoa, muuttamaan työilmapiiriä avoimempaan suuntaan sekä nopeuttamaan ongelmanratkaisua. Sampo-palvelun tavoitteena on sujuvoittaa yrityksen prosesseja ja lisätä sitä kautta niin työtyytyväisyyttä kuin tuloksellisuuttakin. Gustavelundissakin on tutkittu työtyytyväisyyttä. 

- Meillä työntekijät viihtyvät ja se näkyi niin kyselyn vastauksissa kuin sitoutuneisuudessakin. Me uskomme, että henkilöstö on avainasemassa, jos yrityksessä yritetään muuttaa jotain ja tehdä asiat hyvin. Toivottavasti se kantaa myös vaikeiden aikojen ja päätösten yli. 

Sampo-prosessipäivän tavoitteena on antaa yritykselle konkreettisia työkaluja prosessien kehittämiseen ja saada aktivoitua yrityksen koko henkilöstö osaksi kehitystyötä. Prosesseja on hiottava myös uusien asiakasryhmien osalta. Muun muassa perhematkailuun sopivia huoneita ollaan kunnostamassa vanhaan työntekijöiden asuntolaan. 

- On todella tärkeä pysyä kehityksessä mukana ja pystyttävä tarjoamaan asiakkaan odottamaa palvelua. Siihen kuuluu niin vastuullisuus ja osallistuminen ruokahävikin vähentämiseen kuin asiakkaiden yksittäiset toiveet. Asiakaspalautteen ottaminen vakavasti on tärkeintä kehitystyötä. 

Sampo on yritysten tuottavuuteen ja henkilöstön työhyvinvointiin keskittyvä palvelu, jonka tavoitteena on parantaa tuottavuutta ja työhyvinvointia yli kymmenen henkeä työllistävissä yrityksissä. #Samposakki ei sählää ja kehittämisestä tulee tapa toimia. 

Jokainen sähläys on poiston arvoinen. 

Kirjoittaja
Petri Ovaska
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Keuke 
petri.ovaska@keuke.fi 
www.keuke.fi/sampo 
 



Petri Ovaska