Kohtaa, kysy, kuuntele, keskustele, kehu, kannusta, kiitä – koronan aikana vielä enemmän

Olin kirjoittamassa ennen koronaa 7K-blogia, jossa halusin pistää numeroissa paremmaksi kuin juurisyyanalyysin 5 x miksi -menetelmän tai Lean-johtamisen 6S-menetelmän. 

Koronan kurimuksessa ensimmäinen Kooni eli KOHTAA vaatii jo uusintatarkastelua. Helmikuulla väitin, ”Henkilöstön kanssa ei voi keskustella ainoastaan sähköisten järjestelmien avulla. On tärkeää kohdata kasvotusten, jotta vuorovaikutus on aitoa ja molempien osapuolien toiveet tulevat ymmärretyiksi. Ilman aitoja kohtaamisia ei voi antaa edes rakentavaa palautetta. Ja kaikki me haluamme tulla kohdatuiksi.” 

Nyt me suomalaiset olemme kohdanneet tilanteen, että kasvotusten kohtaamisia ei liiemmälti ole, ja silti pitäisi tulla kohdatuksi ja kuulluksi. 

Työkaari kantaa – tuottavaa työhyvinvointia -hankkeessa kohtasimme myös koronan haasteet ja juuri kesken vuorovaikutustaito- ja kohtaamiskykyvalmennusta. Valmennuksen piti olla teemansa vuoksi lähiopetusta. Yksi päivä ehdittiin pitää ja sitten kaikki pysähtyi. 

Pienen harkinnan jälkeen päätimme valmentajan kanssa rohkeasti viedä valmennuksen virtuaaliseksi. Jännitystä onnistumisesta piisasi, niin teknisessä kuin sisällöllisessäkin tekemisessä. Vuorovaikutustaitojen ja kohtaamiskyvyn käsittely on haasteellista kasvotustenkin, saati sitten virtuaalisesti. Voin kuitenkin ilokseni todeta, että valmentajan ammattimaisuus ja rohkeus tuottivat toimivan toimintatavan, joka kantaa hedelmää vielä nyt syksyn värien aikaan. 

Syksyllä muokkasimme valmennuksen suuremman osallistujajoukon hyödynnettäväksi. Osallistujia tupsahti paikalle jopa sen verran paljon, että taas oli pientä jännitystä ilmassa, miten saamme ryhmäkeskustelua käytyä ja purettua webinaarille varatussa ajassa. 

Osallistujat ovat ottaneet selvästi digiloikan virtuaalityöskentelyn osalta. Lisäksi virtuaalisuus on lisännyt mukavasti osallistujien määrää myös muissa webinaareissa - on helpompaa tulla hetkeksi kuuntelemaan muutaman tunnin webinaareja omalta työpisteeltään kuin matkustaa jonnekin koulutustilaan. 

Mutta takaisin minun 7KOON juttuuni. 

7*K = KOHTAA, KYSY, KUUNTELE, KESKUSTELE, KANNUSTA, KEHU JA KIITÄ 

----- 

KYSY: Kysyminen koetaan monesti vaikeaksi. Ajatellaan, että tarvitsee olla kovinkin ulospäinsuuntautunut, jotta voi kohdata ja kysyä tai että kysymysten täytyy olla kovin harkittuja. Kysymisen kynnys kannattaa madaltaa, sillä helpotkin kysymykset – Mitä kuuluu? Miten menee? Sujuvatko työt? – riittävät. Välttämättä ensimmäisellä kerralla ei pitkiä vastauksia saa, mutta pikkuhiljaa voivat vastaukset pidentyä ja syventyä. 

Kysymisen osaaminen voi kasvaa myös hyväksi tavaksi saada hyviä neuvoja ennen päätöksen tekoa. Tällöin kysymykset voi asettaa jo muotoon: aion päättää tämän asian, mitä asioita minun pitää ottaa mielestäsi huomioon. Itsekin tätä juuri kokeilin, ja sain laajan näkökulman asiaan. Oli paljon helpompi päättää. 

KUUNTELE: Kysymisen arvoa ei kannata hukata niin, ettei kuuntele vastausta. Eli korvat auki! Ja jos olet aivan eri mieltä kuulemastasi, älä teilaa, vaan kysy lisää. Sinulla ei tarvitse olla vastauksia aina valmiina. 

KESKUSTELE: Edellä kuvattujen kolmen koon jälkeen olet jo hyvällä polulla. Neljännellä K:lla eli keskustelulla molemmat saavat jotakin uutta itselleen. Toiset kaipaavat alkuun enemmän lämmittelyä ja vasta sitten keskustelua tiukasta teemasta. Toisten kanssa ei jaaritella, vaan mennään suoraan asiaan. Virtuaalikokouksetkin kannattaa aloittaa positiivisella small talkilla, sillä se kantaa paremmin hedelmää kuin suoraan asiaan meno. Fyysisissä kokouksissa small talk syntyy helpommin kättelyn, kahvin haun ja huoneeseen opastamisen lomassa. 

KANNUSTA: Kannusta vaikeilla hetkillä ja vaikeissa paikoissa. Älä ratko toisen puolesta, vaan sparraa, coachaa, mentoroi, luo edellytykset omalle oivallukselle ja ole empaattinen. 

KEHU: Kehu aina, kun on mahdollista! Positiivinen palaute kantaa eteenpäin ja luo hyvää ympärilleen. Positiivisessa työkulttuurissa hyvinvointi ja onnistumisen edellytykset paranevat ja tuottavuuskin lisääntyy. 

Joskus positiivisen palautteen vastaanottaminen koetaan vaikeaksi ja jotkut henkilöt voivat kokea myönteisenkin palautteen moitteena, erityisesti jos henkilö itse on asettanut työlleen korkeammat tavoitteet kuin muut, eikä ole mielestään saavuttanut omia tavoitteitaan. 

Sitkeä kehumisen opettelu palkitsee niin itseä, kehujen saajaa kuin koko työyhteisöä – energia kohdistuu positiiviseen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita ongelmien tai epäonnistumisien unohtamista – niiden käsittely on tie oivaltamiseen ja oppimiseen. 

KIITÄ: Kiitä hyvästä suorituksesta. Kiitä itsellesi annetusta palautteesta ja muista, että rakentava palaute mahdollistaa kehittymisen ja oppimisen. 

Kiitos! 

Paula Varpomaa, Projektipäällikkö

Seuraavassa blogikirjoituksessa liikutaan O-kirjaimen maailmassa: osallistuta, osallistu, opi uutta, oivalluta.


Paula Varpomaa