Sit niinku sun pitäis verkostoituu, kato niinku netwörkingii ja social sellingii

Tämä teksti on tarkoitettu kaikille niille, jotka joskus a) myyvät tuotetta tai palvelua asiakkaille b) myyvät ideaansa kollegalle tai esimiehelle c) aikovat vaihtaa työpaikkaa d) haluavat edetä organisaatiossaan e) haaveilevat omasta yrityksestä f) haluavat vaikuttaa yhteiskuntaan ja parantaa maailmaa. 

Jos et kuulu mihinkään näistä ryhmistä, lue teksti silti. Takaan että tästä on hyötyä.

Sosiaalisen median konsultit kehottavat ihmisiä verkostoitumaan. Sen avulla saa hankittua lisää asiakkaita, potentiaalisia yhteistyökumppaneita ja mahdollisia työnantajia. Verkostoituminen tuo hehkua henkilöbrändiin ja muhkeutta maineeseen.

Usein verkostoitumisohjeet ovat kuitenkin tasoa "lähetä LinkedIn-kutsuja" ja "käy toimialasi tärkeimmissä tapahtumissa". Tällaiset vinkit eivät juuri auta eteenpäin, ja pahimmillaan ne aiheuttavat pelkkää mekaanista toimintaa ilman yhtäkään omaa ajatusta.

Mitä se verkostoituminen sitten tarkoittaa oikeasti? Listasin kuusi vinkkiä, jotka toimivat aina.

Mene tapahtumiin yksin

Jos menet oman alasi tapahtumaan hyvän kollegan kanssa, päädyt keskustelemaan ainoastaan hänen kanssaan. Istutte seminaarissa vierekkäin, syötte lounaan yhdessä, juttelette puheenvuoroista kahdestaan ja juotte iltapäiväkahvit samassa pöydässä. Työpaikalle palatessa tuloksena on vain yksi uusi kontakti, ja hänkin on kollegasi serkku.

Ota siis tavaksesi mennä ammattitapahtumiin yksin. Silloin tutustut väkisinkin vähintään kahteen vieruskaveriin. (Muista esittäytyä heille ja vaihtaa käyntikortteja tai kontaktitietoja.) Pyri vaihtamaan paikkaa salissa, jos se on mahdollista. Silloin tutustut useampaan ihmiseen.

Bonusvinkki rohkeammille: aina kun on lounas- tai kahvitauko, mene istumaan pöytään, jossa istuu joku jo yksinään. Kysy saako liittyä seuraan. Esittäydy ja kysy mitä toinen tekee työkseen. Jos juttelu ei lähde luontevasti käyntiin tai jos toinen on kiireinen, ruokaile nopeasti, kiitä seurasta ja anna toiselle työrauha. Jos taas pääsette samalle aaltopituudelle, kannattaa jatkaa juttelua ja etsiä yhteisiä kiinnostuksen kohteita.

Kuljeta seminaareissa mukanasi jatkojohtoa

Tämän vinkin opin Netprofilen Christina Forsgårdilta. Hän kehotti kuljettamaan messuilla ja seminaareissa mukanaan jatkojohtoa. Aina kun laitteistasi loppuu virta, saat tökättyä jatkojohdon seminaarisalin seinään ja ladattua laitteesi. Eipä aikaakaan, kun viereesi ilmaantuu ihmisiä, jotka haluavat lainata johtoasi. Samalla on helppo esittäytyä ja vaihtaa muutama sana seminaarikokemuksista.

Soita ja pyydä haastattelua 

Jokaisella alalla on kiinnostavia ihmisiä, ja yleensä he ovat auttamishaluisia. Soita siis rohkeasti oman alasi isolle nimelle ja pyydä haastattelua johonkin projektiisi. Voit haastatella ihmisiä yritysblogia varten, asiakaslehden henkilökuvaan, tietokirjan taustamateriaaliksi, opinnäytetyön tiimoilta tai benchmarkingin merkeissä. Kerro avoimesti, mihin kaipaat apua ja mistä asioista haluat jututtaa kohdettasi.

Jokainen guru on joskus ollut aloittelija, ja jokainen heistä muistaa, millaista on ollut raivata oma tie asiantuntijaksi. Usein haastattelupyyntö tuntuu jopa imartelevalta, joten ihmiset auttavat haastattelijaa mielellään. Samalla tilanne on sinulle keino jäädä mieleen ja oppia uutta omasta alastasi.

(Muista valmistautua haastatteluun kunnolla. Valmistele kysymykset, ota muistiinpanovälineet mukaan ja tee taustatyö huolellisesti.)

Käy esittäytymässä kesätyöntekijöille ja harjoittelijoille

Moni introvertti ahdistuu, jos pitää koko ajan tutustua uusiin ihmisiin. Vanhoissakin kontakteissa on jo tarpeeksi tekemistä, ja joskus on vaikea keksiä puhuttavaa uusien ihmisten kanssa.

Niinpä kannattaa aloittaa kesätyöntekijöistä, harjoittelijoista ja vastatulleista työkavereista. He ovat "turvallinen" ryhmä, koska he eivät vielä tunne työpaikalta ketään eikä heiltä koskaan tule tylyä torjuntaa. Kysele heiltä, miltä uusi työpaikka vaikuttaa, mitä he ovat tehneet ennen ja mitä he opiskelevat. Samalla teet palveluksen uusille tyypeille, koska on kauheaa olla työpaikassa, jossa kukaan ei tervehdi uutta työntekijää.

Se tyyppi, joka on tänä kesänä harjoittelija, voi olla parin vuoden päästä päättävässä asemassa. On parempi jäädä heille mieleen kivana tyyppinä kuin sellaisena, joka ei edes tervehdi.

Auta muita

Tutkimusten mukaan kiltteys ja toisten auttaminen tekevät ihmisen onnelliseksi. Samalla se kiinnittää ihmisen yhteisöönsä ja lujittaa hänen siteitään muihin.

Jos haluat verkostoitua, pyri auttamaan muita. Kun mummo pudottaa kännykkänsä kaupan kassalla, nosta puhelin maasta. Kun joku kysyy neuvoa työpaikan intrassa tai kotikaupunkisi Facebook-ryhmässä, auta häntä. Kun naapuri tekee remonttia, käy tarjoamassa apua. Olipa kyse verenluovutuksesta, hyväntekeväisyydestä tai oman puolison tukemisesta, kiltteys tekee hyvää kaikille osapuolille.

Pidä someprofiilit julkisina 

Olen luopunut kokonaan yksityisprofiileista Facebookissa ja Instagramissa, sillä jokainen somepäivitys saattaa levitä ulkopuolisille yksityisyysasetuksista huolimatta. Joku voi ottaa tekstistäni ruutukaappauksen tai saatan itse tehdä väärän valinnan sovelluksen asetuksissa. Niinpä olen siirtänyt kaikki yksityiskeskustelut Whatsappiin, Slackiin ja Signaliin.

Verkostoitumisen kannalta on järkevintä, että pidät suosiolla kaikki someprofiilisi julkisina. Saat ajan myötä kontaktipyyntöjä ja seuraajia, kunhan tuotat kanaviin mielenkiintoista sisältöä – siis esimerkiksi tarpeellista tietoa, selkeyttäviä infograafeja, kiinnostavia näkemyksiä tai viihdyttäviä näkökulmia*.

Sellainen verkosto, joka saapuu luoksesi omasta kiinnostuksestaan, on aina aktiivisempaa ja sitoutuneempaa kuin ne, joita sinä olet pyytänyt kontaktiksesi.

*Stay tuned! Seuraava postaus sisältää vinkkejä siihen, miten tuotetaan mielenkiintoista sisältöä.

 * * *


Katleena Kortesuo on yrittäjä, kouluttaja ja tietokirjailija, joka kirjoittaa tänä vuonna yhteensä 25 vierailijapostausta hankeblogiimme. Katleenan oma blogi on osoitteessa www.eioototta.fi.