Yrittäjän kolme tärkeintä työkalua ovat myynti, myynti ja myynti

Koronan aikaan yrittäjä saa monenlaisia kutsuja ja pyyntöjä: Ilmainen webinaari digitaidoista! Facebook-kutsu yrittäjien Taistele koronaa vastaan -ryhmään! Maskien ompelutempaus järjestöjen hyväksi! Yrittäjien yhteinen leivontahetki videoyhteydellä! Linkedin-verkostoitumispyyntö! Twitter-tägäys, jossa pyydetään nimeämään viisi omaa esikuvaa yrittäjyydestä! Tempaus, jossa haetaan ruokaa paikallisesta ravintolasta! 

Kaikki nämä ovat kyllä upeita kutsuja, ja monesta voi olla paljonkin iloa. Silti on valtava riski, jos yrittäjän aika menee tempauksiin ja verkostoitumiseen eikä myyntiin. Mikään yritys ei pyöri ilman myyntiä. Sisään tuleva raha yritykselle on kuin happi ihmiselle. Jos rahaa ei tule sisään, yritys kuolee.

Se on selvää, että osa verkostoitumisesta voi johtaa myyntiin, ja toki myös talkoohenki on kiva ja tärkeä asia.

Silti pitää muistaa oman kalenterin rajallisuus. Kenelläkään meistä ei ole kahdeksaa päivää viikossa eikä kolmeakymmentä tuntia vuorokaudessa. Kaikki se aika, jonka pistän tempauksiin ja talkoisiin, on poissa myyntiajastani, unestani, liikunnastani tai vapaa-ajastani läheisten kanssa.

Kun korona myllää yrityksen arjen uusiksi, myyntiin on pakko löytyä aikaa. Yrittäjällä täytyy olla kalenterissa tilaa sille, että hän soittaa vanhoille asiakkaille, hoitaa verkkokauppaa, vastaa tarjouspyyntöihin ja tekee kylmäsoittoja. Leivän leipominen videoyhteyden kanssa on ihanaa, mutta ei sillä firmaa pidetä pystyssä.

Löydä uusi toimiala 


Oma toimenkuvani muuttui täysin koronan myötä. Lähes kaikki kevään koulutukset peruuntuivat, ja vain pieni osa siirtyi verkkoon. Tilalle tuli muun muassa kustannustoimitusta ja tv-ohjelman taustatoimittajan töitä. Olen näiden tehtävien myötä opetellut tekemään taustahaastatteluja, käsikirjoittamaan juontoja ja ymmärtämään kasvuhakkerointia. Kevät on ollut uusien taitojen omaksumista, erilaiseen toimenkuvaan tottumista – ja tietenkin myyntiä.

Monet muutkin yritykset ovat löytäneet uusia toimialoja ja uudenlaista bisnestä. Pienpanimoissa valmistetaan käsidesiä, valmentajat ovat ryhtyneet tuottamaan webinaareja, vaatekauppojen näyteikkunoihin on ilmestynyt kangasmaskeja, ja ravintoloista myydään fine diningia noutoruokana.

Nyt on se hetki, kun myynnin mahdollisuuksia löytyy sellaisilta alueilta, joilla et ole aiemmin toiminut. Pystyt ehkä perustamaan lähettipalvelun, muuttamaan harrastusosaamisesi tulonlähteeksi tai vuokraamaan koneita tai tiloja muille. Jokainen myynnin paikka on käytettävä hyväksi, jotta yritys selviää kriisin yli.

Mitenkäs sen happinaamarin kanssa toimitaankaan? 


Vanha lentomatkustamisen viisaus pätee myös yrittämisessä: laita ensin happinaamari omille kasvoillesi, jotta voit auttaa sen jälkeen muita.

Kun saat oman myynnin rullaamaan ja säilytät kassavirran edes jotenkin tasaisena, pystyt paremmin olemaan muille tukena. Kun kassassa on varaa, voit ostaa siivouspalveluita paikalliselta yrittäjältä tai palkata nuoren kesätöihin.

Kylmä totuus on silti se, että tänä keväänä meidän yrittäjien pitää keskittyä ensisijaisesti myyntiin ja vasta toissijaisesti ostamiseen.

* * *
Katleena Kortesuo on yrittäjä, kouluttaja ja tietokirjailija, joka kirjoittaa tänä vuonna yhteensä 25 vierailijapostausta hankeblogiimme. Katleenan oma blogi on osoitteessa www.eioototta.fi.